Κυριακή 10 Μαΐου 2009

Οδυσσέας Ελύτης, Άξιον Εστί (Odysseas Elytis, Axion Esti)



(video and collage for the lesson of Greek Literature for class C by Katerina Prokopiou)

Το βίντεο και τα κολάζ έγιναν για το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Γυμνασίου
από την Κατερίνα Προκοπίου


μελοποίηση: Μ. Θεοδωράκης


Φύλλο εργασίας (worksheet) :

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ :

1.Αντιστοιχίζω:

1η ενότητα (στ…..) (α) Τα φυσικά στοιχεία και ο ρόλος τους

2η ενότητα (στ….) (β) Η ταύτιση του ποιητή με τον κόσμο

3η ενότητα (στ….) (γ) Η δημιουργία της θάλασσας και των νησιών

2. «και είδα και θαύμασα» : ποιο είναι το ποιητικό υποκείμενο, το οποίο παρακολουθεί τη δημιουργία του κόσμου σε ποιο πρόσωπο μιλά και πώς νιώθει;

3. «τότε είπε και γεννήθηκεν η θάλασσα» : εκτός από τον ποιητή υπάρχει και ένα δεύτερο πρόσωπο. Ποιο είναι αυτό και σε ποιο πρόσωπο (α, β, γ ενικό – πληθυντικό) απευθύνεται προς τον ποιητή; («για να σου φέρνει την άνοιξη»)

4. Ο κόσμος πλάθεται κατ’ εικόνα και ομοίωση του ποιητή άρα καθορίζει τα χαρακτηριστικά της ποιητικής του ταυτότητας. Είναι ένα αιγαιοπελαγίτικο τοπίο, στο οποίο κυριαρχεί η θάλασσα και τα νησιά.

Δώσε τρεις μεταφορικές εικόνες που χαρακτηρίζουν τα νησιά.

5. Ποια στοιχεία συνθέτουν την ιδιαίτερη φυσιογνωμία των νησιών και ποιόν ανώτερο σκοπό εκπληρώνουν;

6. Όλα τα στοιχεία του κόσμου αυτού συμπράττουν, για να διαμορφώσουν τα χαρακτηριστικά του ανθρώπου που ζει μέσα σε αυτόν τον χώρο. Ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά;

* Ο ποιητής «διαβάζοντας» ένα – ένα τα στοιχεία του κόσμου αποχτά αυτογνωσία, κατανοεί το νόημα του κόσμου και διαμορφώνει την ποιητική του φυσιογνωμία

7. Να σχολιάσεις τη γλώσσα του ποιήματος, την έλλειψη στίξης, το ύφος και το στίχο.

8. Να εντοπίσεις μεταφορές, παρομοιώσεις, προσωποποιήσεις, αντιθέσεις, επαναλήψεις